Expert på sökmotoroptimering

Nyheter

Läs om SEO-relaterade nyheter och annan relevant information om sökmotoroptimering.

Följ Googles nyheter på twitter och på googleblog.

 

Effekter av Googles uppdatering den 4:e maj

21 maj 2020

Google annonserade att de skulle göra en omfattande uppdatering den 4:e maj. De kallar den Google may 2020 core update. Efter större uppdateringar brukar det behövas en del justeringar så att utfallet inte slår snett. De sidor som faktiskt är relevanta ska fortfarande hamna högt vid en sökning.

Den 18:e maj meddelade Google att de hade blivit klara med efterjusteringarna. Nu ska de tänkta effekterna ha fått rätt genomslag och de sidor som ska hamna högt på grund av relevant innehåll får de placeringar de "förtjänar". Läs mer på googleblog.

Det första man kan reagera på är att omställningstiden var lång vilket tyder på att själva omställningen var omfattande. Det andra man kan reagera på är att vissa sajter eller sidor gör stora tapp medan andra kliver upp rejält. En hel del förblir oförändrade.

Ytterligare något att reagera och fundera över är orsaken till uppdateringen med denna omfattning. Det självklara svaret är att människor har ändrat både sitt beteende och sitt sökmönster. Det är rimligt att gissa att häslorelaterat innehåll med inriktning mot sjukdom, smitta, behandling, skydd och tillfrisknande har något med saken att göra. Ett större fokus på e-handel världen över borde också ha spelat in.

Vi har i Search Console kunna följa både sajter, enskilda sidor och särskilda sökord från april och framåt. Det är några saker vi lagt märke till som gör att vi kan lägga ett pussel av viktiga utfall.

Pressmeddelanden

20 maj 2020

Har du fått en förfrågan om du vill betala för ett pressmeddelande på någon stor nyhetssajt nyligen? Erbjudanden av detta slag blir allt vanligare.

Hur ska du förhålla dig till detta? Vad kan det göra för din SEO?

Först av allt. Pressmeddelanden innehåller ibland länkar till någon sajt som man kan välja själv när man köper en nyhetsplats. Det är dock inte tillåtet att använda pressmeddelanden för SEO och då särskilt för att få länkkraft. Om du vill göra rätt ska du inte köpa ett pressmeddelande för din SEO.

Priserna kan variera från knappt 2 000:- till 10 000:-. Det finns en klar korrelation mellan hur hög DR (Ahrefs domänrating) en sajt har och vilket pris man får betala.

Om du överväger att köpa ett pressmeddelande ska du fundera kring följande:

1. Var på sajten publiceras pressmeddelandet? I vissa fall hamnar det på förstasidan eller så är det länkat till från förstasidan. För det mesta ligger pressmeddelandet, som en kort inledning, på en undersida men du måste öppna det för att läsa hela meddelandet och de länkar som finns med syns bara i fullversionen av meddelandet. Det brukar innebära låg länkkraft.

2. En sajt med hög DR kan ändå innebära att ett inlägg kan ha låg UR (Ahrefs sidrating). Är det värt priset? Ibland är det bättre att köpa en nyhetsplats på en sajt med lägre DR som faktiskt kan ha en undersida med relativt hög UR.

3. Om du vill ha ett nyhetsvärde är det viktigt att andra kan se och läsa ditt pressmeddelande. Ju längre ned i sajtens struktur meddelandet ligger desto färre kommer att se det. Fråga alltid var man kan hitta pressmeddelandet och hur man klickar sig dit från förstasidan.

4. Vad kan ett pressmeddelande leda till? Om du kan vaska fram en nyhet av intresse kan den leda till att andra nyhetssajter tycker att nyheten är intressant och väljer att skriva om dig. Det inlägg som nyhetssajten publicerar kan generera trafik till din sajt och/eller en länk till din sajt.

SEO och väder

16 apr 2020

Vi pratar ofta om att vädret är nyckfullt. Särskilt så här års, d.v.s. april månad. Solen sken igår på förmiddagen och på eftermiddagen snöade det. Detta händer någon gång varje april-månad. Vädret fluktuerar och variationen kan vara ganska stor. Till och med inom loppet av några timmar.

Fluktuationer på SERPen

Inom SEO-branschen pratar man också om fluktuation. Man kan söka på samma sökord flera gånger inom loppet av några timmar och få olika resultatlistor. Det är som att SERPen är nyckfull som ett aprilväder. Varför är det så? Rör sig alla sidor lika mycket?

Det är sant att det rör sig på resultatlistorna över tid, ibland kort tid. Det beror inte på att man har gjort något fel i sin iver att förbättra positionen. Det handlar snarare om att google ändrar sina algoritmer eller på andra helt naturliga faktorer.

Mozcast

Värdens största SEO-företag har utvecklat ett verktyg som registrerar förändringar på google. Verktyget kallas Mozcast och visar hur stora förändringarna på google är under en dag. Där kan man se att förändringarna är större vissa dagar än andra. Det kan inte bero på att människor som äger sajter gör ändringar som får google att spåra ur. Det beror snarare på att google gör ändringar som påverkar en stor mängd sajter.

Att se att ens sida byter position från 6 till 19 till 23 till 9 kan ge en känsla av att något är fel. Det troliga är att inget är fel. En ny sida tenderar att röra på sig mer än en gammal sida. När google har indexerat en sida kan det ta ett tag innan den stabiliserar sig. Därför är fluktuationerna stora. När en sida är äldre kan den också fluktuera men då är skillnaderna mindre.

Med Mozcast förstår man att det sker förändringar oavsett vad man gör och om man gör något överhuvud taget. Det finns något organiskt över google. Det är som att googles index lever och rör sig av sig själv.

Ett tips är att följa de råd du får och ha tålamod för att efter en tid se att du får önskad effekt. Placeringen på SERPen hänger på ett flertal faktorer. En ändring behöver inte leda till någon större förbättring men ett flertal mindre förändringar bör leda till en förbättrad position.

Hur man kan optimera innehåll med en hub

11 apr 2020

Av MJ

En hub är en knutpunkt, ett nav eller ett centrum i ett system/nätverk. Att tänka på innehåll i form av en hub är ett sätt att optimera intresset på sin sajt. Joshua Hardwick har nyligen skrivit ett inlägg om content hubs på Ahrefs blogg. Det är egentligen ingen ny idé då wikipedia har jobbat med den strukturen i många år. Jag tar upp det som en nyhet då det är ett sätt att tänka kring SEO i relation till nätverksateori.

Jag ska ta upp två exempel på content hubs. Ett från Wikipedia och ett från min egen sajt Framgångsfaktorer.com. Därefter går jag in på hur en content hub förhåller sig till nätverksteori.

Sveriges geografi som en content hub

Om man går in på wikipedia och söker på Sveriges geografi så hittar man en längre artikel som har en del underkategorier. Från dessa underkategorier finns det länkar till andra artiklar som har fördjupande information om någon aspekt av dessa underkategorier. Man kan bland annat hitta länkar till sidor om begrgrunder, om geografiska ytterområden, om Sveriges klimat, om Sveriges demografi, om städer och regioner i Sverige samt om sådant som rör miljö.

Artikeln om Sveriges geografi är en bra översiktsartikel som ger information om delområden och fördjupningar samt var man kan hitta ytterligare information som inte står beskrivet men som ändå är relaterat till Sveriges geografi. Detta är vad som menas med en content hub eller navet i ett nätverk av relaterade artiklar.

Bra artiklar får vanligtvis externa länkar från andra sajter som skriver om ett liknande innehåll. De kan även där fungera som en nav eller ett centrum inom ett visst kunskapsområde. Det som avses med att content hub är ett internt nätverk på en och samma sajt där man länkar i båda riktningarna.

Det har länge sagts att man inte ska länka fram och tillbaka mellan två sajter. Generellt kanske detta fortfarande gäller men det finns tillfällen då detta är bra. När vi pratar om internlänkning är detta idealiskt om det görs på rätt sätt. En content hub som har flera internlänkar i båda riktningarna får också fördelar på google. Detta beror främst på att huvudsidan, navet, erbjuder en bra översikt och att det finns mer information att hämta i det interna nätverket. Det ser google som en sida att rekommendera för den som söker information.

Femfaktormodellen som en content hub

På sajten Framgångsfaktorer.com finns en artikel om femfaktormodellen som fungerar som en content hub för sådant som handlar om personlighet och personlighetsdrag. Huvudartikeln ger en översikt kring personlighet och hur man har sett på ämnet historiskt och går in något på hur femfaktormodellen fungerar. Flera av personlighetsdragen har egna artiklar som både länkar till huvudsidan och från länkar från huvudsidan. Även närbesläktade artiklar nämns och länkas till.

Gyllene läge för e-handeln

14 mar 2020

Det känns inte helt bra att profitera på den olycka och oro som hänger samman med coronavirusets spridning. Visserligen gör vissa det genom att de försöker sälja handsprit eller annan skyddsutrustning. Samtidigt finns det tydlig dokumentation på att e-handeln upplevs som säkrare än traditionell handel.

E-handeln har därför ett gyllene läge att få en ökad omsättning på den fysiska handelns bekostnad. Det är nu som det blir viktigt för e-handeln, i konkurrens med annan e-handel, att synas på Google. Man vad kan man göra?

På lång sikt kan man göra allt det som SEO går ut på. Man tittar på de viktigaste faktorerna först och åtgärdar dessa. Se våra förslag under on-page SEO och off-page SEO. Effekterna av coronavirusets spridning kan vara i många månader. Då hinner effekterna från det man gör slå igenom.

På kort sikt finns det några få saker man kan göra. Det första och bästa förslaget är att öka laddningstiden på sin sida. Man kan börja med att titta på PageSpeed Insights. Där får man förslag på hur man kan öka laddningshastigheten. Om det rör sig om några för stora bilder som kan göras mindre är detta en enkel åtgärd som kan ha snabb positiv effekt.

Kontakta oss gärna för ytterligare förslag som kan göras både på lång sikt och kort sikt.

Problemet med generiska varumärken

17 jan 2020

När man startar ett företag är valet av namn på företaget eller på de produkter man säljer viktigt inte bara i marknadsföringssyfte utan även för möjligheterna att lyckas med SEO.

Vi har haft att göra med en rad varumärken som har ställt till med problem. I detta inlägg ska vi ge tre problematiska exempel och ett idealiskt exempel som vi diskuterar mer ingående.

Babyshop

Ägarna av företaget Babyshop pratar gärna om hur viktigt det var för dem att säkra domännamnet när de startade. De pratar sällan om problemet med att välja ett allt för generiskt namn. Ett generiskt ord är vanligt förekommande med en allmän betydelse. Alla webbshopar som säljer barnprodukter kan kalla sig en babyshop. En babyshop är en beteckning på en viss typ av handel.

Detta har inneburit att de inte ens kan patentskydda sitt varumärke. Vem som helst kan alltså ha en webbshop där babyshop ingår i namnet utan att de kan förhindra det på laglig grund. Lika så är det möjligt att ha ett domännamn där babyshop ingår. Det gör att chanserna att få en träff på sökordet babyshop baserat enbart på domännamnet är likvärdiga (se exempel nedan).

Roommate

Ett annat exempel på ett generiskt ord är det danska företaget som har valt namnet Roommate. Det finns miljontals sidor som handlar om att vara roommate, som inte har med företagets profil eller produkter att göra. Här ingår också digitala ordböcker online som förklarar vad ordet roommate betyder. Det blir väldigt många att tävla mot när man vill synas.

Företaget Roommate har också återförsäljare. När dessa återförsäljare ska göra varumärkets produkter synliga får de ännu fler att tävla emot. De tävlar mot alla som skriver utförligt om ordet roommate, mor alla berättelser om att vara roommate, mot alla som söker en roommate, mot alla som har ordet roommate i sitt domännamn (de är ganska få men högt rankade), mot alla som har ordet roommate i en sidas URL och mot alla som har ordet roommate i en titel/rubrik.

När det gäller content är det troligt att de som skriver utförligt om att vara roommate eller vilja ha en roommate har mer omfattande och relevanta texter som Google värdesätter högt. Den som säljer en produkt med varumärket Roommate kan inte vara för utförlig eftersom det blir avskräckande för många potentiella kunder. Alltså ligger man i underlägge när det gäller textens längd.

Som återförsäljare ska man helt enkelt baserat på grundförutsättningarna att ranka högt på ordet roommate ta sig en funderare innan man tar in varumärkets produkter i sitt online-sortiment.

Gott Nytt År

31 dec 2019

Vi önskar våra läsare och klienter ett Gott Nytt SEO-år.

Vi ser fram emot ett nytt decennium och de utmaningar som följer.

 

De två viktigaste SEO-faktorerna?

13 sep 2019

Av Mikael Jensen

De två viktigaste faktorerna som ligger bakom topp-placeringar på SERPen (Search Engine Result Page) är direkta besök och trafik.

Sökmotoroptimering handlar om vad man kan göra för att den egna sajten ska hamna högt på sökningar. Det är inte alltid som de faktorer som faktiskt påverkar en hög placering verkar ha med sökmotoroptimering att göra men jag ska argumentera för att de har det.

Direktbesök

SEMrush har i sin rapport Ranking Factors study 2.0 kommit fram till att den främsta faktorn som hänger ihop med en hög placering på SERPen är besökare som når sajten direkt. Att nå sajten direkt betyder att användaren har skrivit in den exakta URLen i adressfältet eller har sidan som en favorit.

När man skriver in URLen i adressfältet betyder det att man har tillgång till URLen. Kanske genom någon form av annons eller från ett inlägg på sociala medier. När man lägger in en sida som favorit i sin browser har man oftast redan besökt sajten och funnit den tilltalande.

Nätverksteori och SEO

5 sep 2019

Av Mikael Jensen

När Larry Page inledningsvis försökte närma sig den struktur som förbinder websidor med varandra insåg han att de bildar nätverk. Detta stod klart för Page när han hade påbörjat sina forskarstudier vid Stanford University (något som han för övrigt aldrig avslutade).

Inom forskarvärlden refererar forskare till varandra för att ge ett erkännande åt den som först har presenterat en idé, skapat en teori eller myntat ett begrepp. Den forskare eller artikel som får flest referenser anses vara en auktoritet inom forskarvärlden. Ett exempel på en forskare som har fått miljontals referenser är Charles Darwin. Alltså är han en auktoritet inom sitt område.

Med denna analogi som grund ville Page ranka websidor genom att betrakta länkar som en slags referens. När man länkar till en websida talar man genom länken om att den är betydelsefull och genom det ord (ankartext) som utgör den klickbara text som länkar dig vidare får man en hint om vad det är som målsidan handlar om. Detta var centralt när Google uppstod och det är centralt än idag för SEO.

Principen är att den som får många länkar är en auktoritet inom sitt nätverk. Inom forskningen är det samtidigt så att om många obildade personer hänvisar till en teori säger det inte så mycket som när flera bildade och insatta personer hänvisar till en teori. När kunniga personer ger sitt erkännande får man ett högre anseende. Detsamma gäller websidor. Om en websida med högt anseende länkar till en annan sida stärker det mottagarsidan extra mycket.

I ovan nätverksmodell, där cirklar är noder och streck är länkar, har flera av de färgade noderna 11 länkar till sig. De som har många länkar är auktoriteter. De auktoriteter som länkar till den blå noden i mitten gör den mittersta noden till den främsta auktoriteten. Den får anseende från de med högt anseende.

Som det ser ut rent visuellt i ovan nätverk är en nod i mitten av nätverket mer central och därmed starkare.

 

 

 

it-bloggar.se