Expert på sökmotoroptimering

Off-page SEO

Det finns en lång rad faktorer som ligger inom ramen för off-page SEO. Av dessa har vi valt ut de sex viktigaste. När vi etablerar samarbeten jobbar vi specifikt med dessa faktorer men även med många andra som i det stora hela kan ha en inverkan.

Läs och begrunda, och kontakta oss vid behov av hjälp.

Inlänkar

Google uppstod kring konceptet nätverk och de länkar som förbinder websidor inom dessa nätverk. Eftersom det är en grundläggande idé för sökmotorer som Google, förblir det en viktig faktor. Enligt SEMrush senaste undersökning som presenteras i en samlad rapport är inlänkar den tredje viktigaste faktorn för att rankas högt på en Google-sökning.

Man kan på ett väldigt tydligt sätt se att de domäner och unika URLer som hamnar på förstasidan vid en sökning har fler inkommande länkar ju högre upp på listan de hamnar. När det gäller domäner är detta samband sant förutom för förstaplatsen. De domäner som ligger på förstaplatsen vid en sökning har ofta färre inkommande länkar än de domäner som ligger på plats två och tre. Däremot är det en dramatisk ökning för den unika URLen som ligger på förstaplatsen. Dessa unika sidor har betydligt fler inkommande länkar än tvåan och trean på listan.

Det totala antalet länkar kan vara missvisande. En sajt kan få väldigt många länkar från en annan sajt. Det kan röra sig om många tusen om den länkande sajter har många sidor. Ett bättre mått är istället att räkna unika domäner som länkar till den egna sajten. Där kan man se samma samband fast ännu tydligare. De domäner eller unika URLer som får inkommande länkar från flest unika domäner ligger ofta högst på resultatlistan från en sökning.

En ytterligare kvalitetsmarkör är att kontrollera hur många olika unika IP-adresser som står för inkommande länkar. Ibland händer det att en och samma webmaster äger och driver ett flertal sajter. För att undvika att dessa webmasters ska få för stort inflytande räknar man istället inkommande länkar från unika IP-adresser. Även här är sambandet tydligt. Ju flera inkommande länkar man har från unika IP-adresser desto högre upp ligger domänen eller URLen i resultatlistan.

Det finns olika slags länkar. I grunden kan man skilja på aktiva och passiva länkar samt dofollow och nofollow. Aktiva länkar är länkar som fungerar när man klickar på dem och som för användaren vidare till den avsedda målsidan. Passiva länkar har möjligtvis fungerat men gör det inte längre. De har antingen plockats bort eller fungerar inte av andra skäl. Dofollow-länkar är sådana som är avsedda att indexeras medan nofollow-länkar inte är avsedda att indexeras av sökmotorer. Alla utgående länkar på wikipedia är nofollow. Dessa länkar ger inte mottagaren något annat än trafik, vilket kan vara bra i sig. Det man önskar sig och som faktiskt har optimerande effekt är aktiva dofollow-länkar.

Inkommande länkar, även om man bara tittar närmare på aktiva dofollow, är inte lika mycket värda. En inkommande länk från en stark sajt är mer värdefull än en inkommande länk från en svag sajt (vilket är en majoritet av sajterna på nätet). En länk från en sajts förstasida eller annan extra stark sida är mer värd än en länk från en perifer sida på sajten. En länk från en löpande text är mer värd än en länk från en länklista. En länk från en sida med få utgående länkar är mer värd än en länk från en sida men många utgående länkar. En länk högt upp på sidan är ofta mer värd än en länk långt ned på samma sida. Det optimala är alltså att finnas omnämn högt upp på en förstasida, på en stark domän, i den löpande texten samtidigt som det finns få andra länkar från denna sida.

Eftersom inkommande länkar finns på andras sajter är det svårt att få det som man helst vill. Ett av de säkraste sätten att få ett omnämnande på en högt rankad sajt är att man själv har ett värdefullt innehåll som andra väljer att lyfta fram eller rent av stödja sig mot. Här ser man ett exempel på hur stor betydelse innehållet på varje sida har.

Även om man inte kan påverka andra i någon större utsträckning kan man uppmuntra eller betala andra för ett omnämnande. Det är delvis en del av en sajts marknadsföring. För att synas på andras sidor eller högt upp på Googles resultatlistor får man betala andra. Ett alternativ är att betala Google direkt genom adwords som gör att man i bästa fall får sin annonslänk överst på söksidan. Att betala för marknadsföring är helt vedertaget även när man jobbar med SEO.

Ankartext

En ankartext är den del av en text eller annan yta på en sida som är klickbar och som leder användaren till en annan sida. Ankartexten kan vara ett enstaka ord, en kort fras, en hel mening eller en bild. Det finns i grunden fem sorters ankartexter.

  1. Varumärket
  2. URL
  3. Nyckelord
  4. Organisk ankartext
  5. Bild

Varumärket är ofta synonymt med domännamnet. Om varumärket t.ex. är ICA är detta också domännamnet för företagets sajt. URLen är den direkta adress som mottagarsidan har. Ibland skriver man ut hela adressen för en enskild sida och ibland skriver man bara ut www.ica.se. Nyckelord är de ord som är centrala på en sida, som kanske finns i sidans titel. Om den som länkar har uppfattat att ett visst nyckelord är central på mottagarsidan kan denna person använda nyckelordet som ankartext. På ICA kan man t.ex. köpa pulversås som man vispar ihop själv. Om pulversås är ett nyckelord som är central på en av ICAs sidor känns det också rimligt att man skriver pulversås och länkar till sidan med såser.

En organisk ankartext kallas så för att det är ett vanligt sätt för flertalet användare att skapa en länk. Dessa innehåller ofta ord som läs mer eller klicka här. Organiska ankartexter ger inte information om målsidan utan är bara en funktion. De föregående tre sorterna ger information om målsidan och hjälper därmed till att styrka en sidas relevans. Trots detta ska organisk ankartext inte underskattas då sökmotorer även tar hänsyn till vad som står runt om ankartexten. Även om inte klicka här ger någon information kan resten av texten i samma stycke ge relevant information.

Bilder kan göras till klickbara länkar. När detta görs utan någon ytterligare bildtext saknas en ankartext. På de analyssidor som redovisar ankartext står det image (blank eller none). Detta händer när man inte har satt en titel på bilden. En bild med ALT-text fungerar som vilken annan ankartext som helst. Om bilden visar pulversås och man skriver in i ALT-texten att det är pulversås hanteras denna text som ovan ankartexter.

Av dessa fem sorters ankartexter är varumärket och organisk ankartext vanligast. Ankartext som är synonym med vanliga sökord är ovanliga bland sidor som kommer högt vid en sökning. De sidor som ligger på topp har ungefär tre procent ankartexter som är nyckelord. Värdet av dessa ska dock inte underskattas. De bör inte vara högre än tre procent men helst inte heller lägre än tre procent. Sidor med få inkommande länkar kan ha mer än tre procent ankartext som är ett specifikt nyckelord. Länkade bilder är också ganska vanliga men bör undvikas att ha för många av om det är möjligt. Exakta URLer är ganska ovanliga. Det blir ovanligare ju längre URLen är.

Det är svårt att påverka ankartexten på någon annans sajt. När man har möjlighet att önska är det bäst att välja varumärket eller organisk ankartext. Det är bara den som har full kontroll över vilken förekomst nyckelord har som kan önska det i enstaka fall.

Sociala medier

Länkar från sociala medier är inte särskilt värdefulla. Det man vill ha från sociala medier är omnämnanden och trafik. När en sajt omtalas, gillas eller länkas till får den uppmärksamhet från andra sajter. Google tar hänsyn till sajter som är mycket omtalade. Google tar också hänsyn till sajter som har mycket trafik. Mycket trafik betyder att sajten är intressant för många. Om sajten betraktas som intressant får den extra boost i rankingen.

Egna konton på sociala medier som är direkt kopplade till en sajt får inte så mycket boost från de egna sociala medierna. Det är ändå bättre att ha dessa konton för att driva trafik. Andra konton som omnämner din sajt ger dig även lite social boost.

Sociala medier har inte bara funktionen att göra något viralt och omtalat. Det är ett sätt att marknadsföra så att nya potentiella besökare ska upptäcka att man finns och att personer som redan har besökt din sajt ska påminnas om att den finns för att besöka den igen. Allt handlar om synlighet och om ökad trafik på sajten.

Relevans och auktoritet

Som en SEO-åtgärd on-page ska man se till att den egna sidan är informationsrik och relevant. Man ska också visa att man är framstående på det man har att erbjuda på sajten. Detta har även betydelse när man tittar närmare på vilka sajter som länkar till din sajt.

Den länk du får ska helst komma från en sajt eller enskild sida som har en hög innehållsmässig relevans för det som finns på din mottagarsida. Anta att en känd kock skriver på sin blogg om såser och erkänner att det finns några enstaka pulversåser som är riktigt goda. Då är detta både värdefullt och relevant för den som mottar en länk från detta blogginlägg och själv erbjuder den omnämnda pulversåsen.

En känd kock kan betraktas som en auktoritet på mat, vilket inkluderar såser. När någon som är en auktoritet skriver en innehållsrik text och länkar till någon annans sajt som också handlar om mat eller specifikt såser får mottagaren av länken extra mycket boost.

Under inlänkar skriver vi om att länkar är olika mycket värda. På det får man lägga att länkar från en, för mottagarsidan, relevant sida skriven av en auktoritet på en sajt som rankas som en auktoritet på området. Värdet på de länkar man får hänger alltså på en rad underfaktorer.

Om man vänder på det och antar att man får länkar från svaga sajter som är helt orelaterade till innehållet på den egna sajten är det snarare ett minus. För många länkar från svaga irrelevanta sajter kan vara skadligt. Vissa sådana sidor är Spam-sajter. Detta kan man faktiskt göra något åt. Google håller koll på alla länkar man får in och från vilken domän dessa länkar kommer. Om man kan se att det finns en del skit-sajter registrerade hos Google kan man be om att få dessa avregistrerade. När Google tar bort dessa länkar räknas de inte längre som en belastning.

Presentationssidor                      

Förutom att man skapar konton på sociala medier kan man också göra sig synlig på andra externa platser. Man kan registrera sitt företag på Google så att man får en ”reklamplats” där företaget kort presenteras. Detta stärker den egna sajten.

Man kan också göra sitt företag synligt på olika karttjänster. Om man är driver en lokalt förankrad verksamhet är detta extra betydelsefullt. Har man däremot en näthandel eller bara skriver på en personlig blogg är det mindre viktigt.

Att presentera sig själv, sitt företag och sin sajt på olika ställen ska ändå ses som positivt för synligheten generellt men också för SEO.

Varumärkesbyggande

Ett varumärke är en komplex sammansättning av en logo (ett varumärkesnamn), en produkt eller tjänst, paketering och leverans, service, rykte och hur allt detta tillsammans skapar en särskild identitet och ett särskiljande från andra varumärken på marknaden. Ett varumärke existerar mer som värden i våra medvetanden än som faktiska värden där ute. Det är hur vi tänker om och känner för ett varumärke som är avgörande.

Man bygger upp sitt varumärke genom de produkter/tjänster som associeras med varumärket. Om man har billig produkter/tjänster associeras varumärket med billighet. Om man har kvalitetsprodukter eller kvalitetstjänster associeras varumärket med kvalitet. De budskap som förekommer i annonser spelar in precis som hur ofta målgruppen exponeras för annonserna. De (publika) relationer man har till sin målgrupp och andra intressenter har stor betydelse.

Man kan bygga upp sitt varumärke på sin webbsajt, i direktinteraktion med kunderna, utanför internet och på sociala medier. Varumärkesbyggande är därför både on-page och off-page men främst sådant som sker off-page.

Ett starkt varumärke skapar förtroende. Ett varumärke som har etablerat förtroende hos sin målgrupp får oftare regelbundna besök på sin sajt vilket innebär direktbesök och ökad trafik. Dessa två faktorer är, enligt SEMrush, de två viktigaste i hur en sajt placerar sig på Googles resultatlista. Ett starkt varumärken har alltså större chans att hamna högt i rankingen.

Jobba på varumärket både on-sajt och off-sajt.