Expert på sökmotoroptimering

SEO och väder

Vi pratar ofta om att vädret är nyckfullt. Särskilt så här års, d.v.s. april månad. Solen sken igår på förmiddagen och på eftermiddagen snöade det. Detta händer någon gång varje april-månad. Vädret fluktuerar och variationen kan vara ganska stor. Till och med inom loppet av några timmar.

Fluktuationer på SERPen

Inom SEO-branschen pratar man också om fluktuation. Man kan söka på samma sökord flera gånger inom loppet av några timmar och få olika resultatlistor. Det är som att SERPen är nyckfull som ett aprilväder. Varför är det så? Rör sig alla sidor lika mycket?

Det är sant att det rör sig på resultatlistorna över tid, ibland kort tid. Det beror inte på att man har gjort något fel i sin iver att förbättra positionen. Det handlar snarare om att google ändrar sina algoritmer eller på andra helt naturliga faktorer.

Mozcast

Värdens största SEO-företag har utvecklat ett verktyg som registrerar förändringar på google. Verktyget kallas Mozcast och visar hur stora förändringarna på google är under en dag. Där kan man se att förändringarna är större vissa dagar än andra. Det kan inte bero på att människor som äger sajter gör ändringar som får google att spåra ur. Det beror snarare på att google gör ändringar som påverkar en stor mängd sajter.

Att se att ens sida byter position från 6 till 19 till 23 till 9 kan ge en känsla av att något är fel. Det troliga är att inget är fel. En ny sida tenderar att röra på sig mer än en gammal sida. När google har indexerat en sida kan det ta ett tag innan den stabiliserar sig. Därför är fluktuationerna stora. När en sida är äldre kan den också fluktuera men då är skillnaderna mindre.

Med Mozcast förstår man att det sker förändringar oavsett vad man gör och om man gör något överhuvud taget. Det finns något organiskt över google. Det är som att googles index lever och rör sig av sig själv.

Ett tips är att följa de råd du får och ha tålamod för att efter en tid se att du får önskad effekt. Placeringen på SERPen hänger på ett flertal faktorer. En ändring behöver inte leda till någon större förbättring men ett flertal mindre förändringar bör leda till en förbättrad position.

Hur optimerar man vädersajter

Om nu google fluktuerar kan man fråga sig hur google hanterar sajter där innehållet ständigt ändras? Jag tänker på vädersajter som ändrar utseende varje dag. Kan det varierade innehållet rankas av google? Det finns naturligtvis ett stor antal faktorer som är tämligen konstanta även på en vädersida. En sak är namnet på platsen. Den är konstant.

Om man söker på väder på en viss ort, låt säga "väder göteborg", är URLen och titeln på sidan densamma varje dag. Detta hjälper google att hitta relevant information när någon vill veta vad det blir för väder imorgon i Göteborg.

Förutom titel och URL kan faktorer som länkar och favoriter ha stor betydelse. Personer som vill ha koll på vädret regelbundet kan lägga upp en länk till en viss väderkarta. Om ett flertal personer har lagt in en orts väder som favorit i sin browser ökar landningssidans värde för google. Om man inte kan påverka dessa två senare faktorer direkt kan man göra det indirekt. En attraktiv sida med tydlig grafik kan vara det som gör att besökare känner sig lockade att återvända.

Den som äger en vädersajt kan tänka på en rad faktorer som ger sajten en generell fördel:

1. Se till att sajten är mobilanpassad.

2. Se till att sajtens sidor laddar snabbt. Hastigheten kan bero på bildernas storlek, eventuella javascript eller andra aktiva script, eller serverns hastighet. Ha inte för många annonser som tar tid att ladda.

3. Ha ett SSL-certifikat.

4. Erbjud besökarna något som andra vädersajter inte har.

5. En stark domän gynnar också domänens enskilda sidor. Detta kan man uppnå genom att få många inlänkar till hela sajten.

6. Se till att ha andra sidor med värdefull information som är stabila.

När det gäller det sjätte förslaget kan man ha sidor på sin vädersajt om väder med mycket text. Skapa t.ex. content hubs. Dessa sidor är mer eller mindre konstanta vilket blir lätta för google att ranka om de är informationsrika. Dessa sidor kan generera trafik till sajten vilket gynnar hela sajten och även de enskilda sidorna.

7. Skapa trafik till sajten på alla tänkbara sätt.

Prognoser

Att arbeta med SEO är som att ställa väderprognoser. Stora SEO-företag som Moz, Ahrefs eller SEMrush kan ställa ganska goda prognoser om hur en viss sida eller sajt ska placera sig inom en snar framtid. Även dessa experter har gör fel i sina prognoser. Det beror på en mix av att de har prognosverktyg som har brister och att vädret, d.v.s. google, kan vara nyckefullt.

Väderprognoser är ibland riktigt pricksäkra och det kan de vara under flera veckor. Att det är så beror på bra verktyg och simuleringar. Att vädret ändrar på sig är välkänt och något vi har lärt oss att leva med även om vi blir irriterade.

Tanken att google skulle kunna variera lika mycket som vädret är mindre troligt av det skälet att en sökmotor ska ge bra och använda resultat för användaren. Om google fluktuerar för mycket tröttnar användarna för att resultaten inte är bra nog vid upprepade försök. De väljer en annan sökmotor. Google vill med andra ord vara förutsebart i en hög utsträckning. Google jobbar både med stabilitet och med fluktuation. Stabiliteten baseras på en rad förutsebara faktorer. Fluktuationerna kan bero på att det görs försök att hitta ännu bättre resultatlistor. Någon sida kan visa sig vara mer värdefull en de sidor som vanligtvis visas på toppen. Om google testar detta märks det snart om användarna väljer sidan som tillfälligt sticker upp. Om förändringen inte leder till fler klick kan sidan falla ned igen.

Vi kan utgå ifrån att googel har sina egna strategier med fluktuationerna. Dessa är både begripliga och svårfångade.

Det går att konstatera några saker som rör väder och seo.

  • Väder är svårare att prognosticera än resultatlistor på google.
  • Tack vare bra prognosverktyg och simuleringar är det möjligt att göra goda väderprognoser.
  • Anledningen att man ännu inte kan göra goda SEO-prognoser beror på att verktygen inte är bra nog.
  • Google vill inte att SEO-prognoserna ska vara för bra för då kan man manipulera positionerna.

Slutsatser

SEO-verktygen och google försöker på var sitt håll att bli bättre på det de gör. SEO-verktygen får inte bli för bra vilket leder till att googles resultat regelbundet fluktuerar på ett sätt som man inte riktigt kan räkna ut.

När verktygen för att göra goda väderprogrnoser blir bättre leder inte det till att vädret blir mer nyckfullt. Det är troligt att väderprognoser både nu och i framtiden är mer träffsäkra än SEO-prognoser och SEO-simuleringar.

I dagsläget kan Moz med DA simulera trafik på sajten bättre än något annat SEO-företag. Korrelationen mellan DA och trafik på sajten är 0.6. Det är ganska bra med tanke på att 1.0 innebär en perfekt korrelation. Ahrefs DR korrelerar till trafik på sajten med 0.5 vilket är ganska bra men ändå sämre än Moz DA. Domainstats DS ligger något över 0.5. Dessa tre värden för att simulera hur populära sajter är och hur troligt det därmed är att användare klickar på länkar till någon av sajtens sidor är relativt bra. Samtidigt är det en bit till full korrelation vilket betyder att simuleringarna är fulla med fel. Det är med andra ord en bit kvar till goda prognoser.

Min gissning är att någon kommer att kunna göra bättre simuleringar och ställa bättre SEO-prognoser men det kommer av naturliga skäl aldrig att bli riktigt bra.

Betyder detta att man ska lägga mindre tid på SEO? Svaret är nej. Den som har en god uppfattning om vad som krävs för att ranka högt har mycket större chanser att hamna högt än den som inget gör eller utför handlingar som är närmast slumpmässiga. Prognoser som når halva vägen når betydligt längre än de som inte når någon vart alls. Bättre att göra halvt rätt än att göra helt fel.

Fortsätt att satsa på SEO genom att bli mer insatt i vad som har effekt. De viktigaste faktorerna kommer att vara det ett bra tag framöver. Fokusera på det.

 

 

16 apr 2020