Expert på sökmotoroptimering

Pressmeddelanden

Har du fått en förfrågan om du vill betala för ett pressmeddelande på någon stor nyhetssajt nyligen? Erbjudanden av detta slag blir allt vanligare.

Hur ska du förhålla dig till detta? Vad kan det göra för din SEO?

Först av allt. Pressmeddelanden innehåller ibland länkar till någon sajt som man kan välja själv när man köper en nyhetsplats. Det är dock inte tillåtet att använda pressmeddelanden för SEO och då särskilt för att få länkkraft. Om du vill göra rätt ska du inte köpa ett pressmeddelande för din SEO.

Priserna kan variera från knappt 2 000:- till 10 000:-. Det finns en klar korrelation mellan hur hög DR (Ahrefs domänrating) en sajt har och vilket pris man får betala.

Om du överväger att köpa ett pressmeddelande ska du fundera kring följande:

1. Var på sajten publiceras pressmeddelandet? I vissa fall hamnar det på förstasidan eller så är det länkat till från förstasidan. För det mesta ligger pressmeddelandet, som en kort inledning, på en undersida men du måste öppna det för att läsa hela meddelandet och de länkar som finns med syns bara i fullversionen av meddelandet. Det brukar innebära låg länkkraft.

2. En sajt med hög DR kan ändå innebära att ett inlägg kan ha låg UR (Ahrefs sidrating). Är det värt priset? Ibland är det bättre att köpa en nyhetsplats på en sajt med lägre DR som faktiskt kan ha en undersida med relativt hög UR.

3. Om du vill ha ett nyhetsvärde är det viktigt att andra kan se och läsa ditt pressmeddelande. Ju längre ned i sajtens struktur meddelandet ligger desto färre kommer att se det. Fråga alltid var man kan hitta pressmeddelandet och hur man klickar sig dit från förstasidan.

4. Vad kan ett pressmeddelande leda till? Om du kan vaska fram en nyhet av intresse kan den leda till att andra nyhetssajter tycker att nyheten är intressant och väljer att skriva om dig. Det inlägg som nyhetssajten publicerar kan generera trafik till din sajt och/eller en länk till din sajt.

5. De nyhetsförmedlare som erbjuder dig ett pressmeddelande kan också erbjuda sig att skriva meddelandet. Det kostar i regel några hundralappar extra. Har du möjlighet att skriva själv? Vill du skriva själv? Undersök möjligheterna. Även om man är duktig på att skriva rent allmänt är det inte säkert att man är duktig på att skriva en nyhetstext. Det brukar löna sig att ta hjälp.

6. Hur många länkar får du bädda in i texten? I vissa fall finns det en begränsning på antalet länkar. Detta är generellt bra då det blir misstänkt om man skulle ha många länkar i ett pressmeddelande som inte primärt är till för att länka. Om du vill vara på den säkra sidan ska du väljer en eller två länkar. Inte mer. Detta gäller oavsett om länkarna går till samma domän eller ej.

7. Är ett pressmeddelande prisvärt? Man ska inte ha några större förhoppningar om att någon nappar på din nyhet och den sprider sig. Om det enda man får är att man en kort tid syns på en nyhetssajt på någon undersida är priset ganska högt även om det är knappt 2 000:-. Om man istället tänker att man får en länk eller två för pengarna skiljer det sig inte nämnvärt från andra sätt att få länkar. Är det då kanske bättre att lägga pengarna på något annat?

8. Är nyhetssajten relevant för innehållet på din sajt. Välj inte att köpa pressmeddelande på en sajt bara för att den är känd, har många besökare eller har hög DR. Välj en sajt som täcker din bransch.

9. Det finns nyhetssajter som använder Nofollow-länkar. Det vill du inte betala för om du räknar med att få en länk. Precisera vad du vill ha för pengarna så att du inte får något som ser ut som en aktiv länk men inte är det.

Sammanfattningsvis är pressmeddelanden inte något vi rekommenderar. Hur bra effekten är beror på nyhetsvärdet i det du vill få ut i pressmeddelandet. Ju mer intressant nyhet desto mer värde kan du få tillbaka i form av trafik och länkkraft.

Istället för att säga ja eller nej säger vi att du ska fundera igenom noga vad du vill få ut av ett pressmeddelande och därefter bestämma om kostnaden motsvarar det värde du vill få ut.

 

20 May 2020